web analytics

چاپگر رسید و جزئیات فنی آن را بشناسید

5 دقیقه

زمان مطالعه

فیش پرینتر یا چاپگر صدور فیش یا دستگاه فیش زن
فهرست مطالب

چاپگر رسید چیست و چگونه عمل می کند ؟ چاپگر صدور فیش با نام­‌های دیگری مانند فیش پرینتر، پرینتر صدور فیش، پرینتر صدور فاکتور، دستگاه چاپ رسید و چاپگر حرارتی شناخته می­‌شود. این محصول از طریق تکنولوژی انتقال حرارت، بدون نیاز به استفاده از هرگونه کارتریج، تونر و ریبون می­‌تواند فیش و فاکتور را بر روی کاغذهای حرارتی و کاملاً مقرون به صرفه، چاپ کند. کاربرد چاپگر صدور فیش در کسب و کارهایی مانند رستوران­‌ها، فروشگاه‌­ها، دستگاه­‌های خودپرداز بانک­‌ها (ATM)، داروخانه‌­ها، دستگاه‌­های نوبت دهی، سینماها و… جهت صدور انواع رسید یا قبض است.

تاریخچه‌­ چاپگر رسید:

اولین ‌هد‌ حرارتی ‌در‌ سال ‌1965 میلادی ‌و‌ توسط ‌جک ‌کیلبی (Kilby Clair. St Jack‌) برنده‌ جایزه‌ نوبل‌ فیزیک ‌در ‌شرکت‌ تگزاس‌ اینسترومنتس (Instruments Texas) ساخته شد. پایانه‌­فروش کامپیوتری 700 Silent  که ‌در ‌سال ‌1971 توسط‌ همین شرکت‌ معرفی ‌شد‌، ‌اولین ‌پایانه‌­ فروش ‌ارائه ‌شده ‌با ‌چاپگر‌ حرارتی‌ بود. در سال 1972 میلادی، شرکت هیولت پاکارد (HP) اولین مدل از سری 9800 پایانه‌های فروشگاهی خود را با چاپگر حرارتی به بازار عرضه کرد. پس از آن استفاده از چاپگرهای حرارتی بسیار گسترده‌­تر شده و امروزه چاپگرهای حرارتی همانطور که در بالا گفته شد، مصارف متعددی دارند.

انواع چاپگرهای صدور فیش از نظر تکنولوژی چاپ

چاپگرهای سوزنی (دات ماتریس):

هد این نوع چاپگر از تعدادی سوزن تشکیل شده که بصورت ماتریسی و ردیفی، در ابعاد بسیار کوچکی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌­اند. بین کاغذ و سوزن­‌ها نیز یک نوار آغشته به جوهر به نام ریبون وجود دارد که بر اثر برخورد سوزن به ریبون و اصابت آن به کاغذ، نقطه‌ای روی کاغذ ایجاد می­‌شود. در نهایت متون و تصاویر از کنار هم چیده شدن این نقاط بوجود می‌آیند. پرینترهای سوزنی برای چاپ از روش خط به خط استفاده می­‌کنند. پس از آنکه هر سوزن در هر خط نقطه­‌ خود را ایجاد کرد، توسط فنری که در انتهای آن است به جای اول خود بازمی­‌گردد. این نوع چاپ ماندگاری بالایی دارد ولی از سرعت چاپ بسیار کمی برخوردار است.

چاپگرهای حرارتی (Thermal Printer):

در این نوع چاپ نیازی به جوهر، ریبون و کارتریج نیست. در واقع هد دستگاه با ایجاد حرارت بر روی کاغذ مخصوص عمل چاپ را انجام می­‌دهد. چاپگرهای صدور فیش از سیستم انتقال حرارت مستقیم استفاده می­‌کنند و هد این چاپگرها برای تولید تصویر، حرارت را به صورت مستقیم به کاغذ حرارتی منتقل می­‌کند. پرینترهای حرارتی نیاز به کاغذ مخصوصی دارند که در مقابل حرارت حساس بوده و واکنش نشان دهند.  این پرینترها در دو نوع تک رنگ و دو رنگ در بازار موجود است که البته به دلیل عدم وجود کاغذ حرارتی دو رنگ در بازار ایران، کارایی نوع دو رنگ نیز مانند پرینتر های تک رنگ است. این نوع چاپ سرعت بالایی دارد اما ماندگاری زیادی ندارد، بنابراین برای چاپ رسید و اسناد غیرمهم مناسب است.

انواع چاپگر رسید از نظر کاربرد

 فیش پرینترهای رومیزی

متداول­‌ترین نوع فیش پرینتر است که با داشتن پورت­‌های مختلف در سیستم­‌های فروشگاهی استفاده می­‌شود. این نوع پرینتر مقاومت بالایی در برابر حجم کاری بالای کسب و کارهای بزرگ و پر مشتری دارند.

 چاپگرهای موبایل (Mobile Printer):

این نوع چاپگر، نوعی چاپگر حرارتی قابل حمل است که با حجم کم و بدون نیاز به برق، از طریق بلوتوث و شبکه بی‌­سیم با انواع دستگاه­‌ها مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت، آی­پد و پایانه‌­ جمع آوری اطلاعات ارتباط برقرار کرده و فیش را چاپ و صادر می‌­کند. چاپگر موبایل در رستوران‌ها، انبارها، پلیس، شرکت­‌های پخش و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 فیش پرینتر صنعتی:

نوع دیگری از پرینترهای صدور فیش است که در مشاغل صنعتی استفاده می‌­شود. این نوع از چاپگرهای صدور فیش با مدل فروشگاهی متفاوت بوده و در محیط‌­های صنعتی مانند انبارهای بزرگ و کارخانه‌­ها کاربرد دارند. یکی از ویژگی­‌های مهم این دستگاه مقاومت بالای آن در مقابل گرد و خاک، آب و ضربه است. همچنین این چاپگر برای حجم کاری بالا طراحی شده و به همین دلیل از طول عمر بالایی برخوردار است. رسید و فاکتورهای چاپ شده توسط این دستگاه خوانا و دارای ماندگاری بالا است.

مطالعه بیشتر >>>>>‌ چاپگر صدور فیش و انواع آن چیست؟

اجزای تشکیل دهنده­‌ چاپگر رسید

هر چاپگر حرارتی صدور فیش از پنج بخش اصلی تشکیل می‌شود:

  • هد حرارتی: حرارت لازم برای چاپ تصویر بر روی کاغذ حرارتی را تولید می‌­کند.
  • غلتک پلاستیکی: کاغذ را داخل پرینتر حرکت می‌­دهد.
  • فنر: کاغذ حرارتی و هد چاپگر را برای انجام چاپ نزدیک به هم نگه می‌­دارد.
  • برشگر کاغذ
  • حسگرها: به عملکرد بهتر دستگاه کمک کرده و اتمام کاغذ را به کاربر اطلاع می‌دهند

تفاوت چاپگر رسید با پرینتر معمولی

چاپگر صدور فیش مزایای بسیاری در برابر پرینترهای معمولی دارد. این دستگاه رسید قسمت مهمی از سیستم نقطه فروش محسوب می­‌شوند و نمی­‌توان آن را با پرینتر معمولی جایگزین کرد. برخی از مزایای فیش پرینتر به شرح زیر است:

  • طول عمر بالا و عدم نیاز به سرویس مداوم و شارژ
  • سرعت بالا در چاپ
  • هزینه‌ی پایین چاپ با توجه به عدم نیاز به جوهر و استفاده از کاغذ مقرون به صرفه
  • صدای بسیارکم در مقایسه با چاپگرهای لیزری و سوزنی
  • حجم بسیار کم و اشغال کمتر فضا در مقایسه با انواع دیگر چاپگر
  • کاهش هزینه­‌های جانبی
  • داشتن اتوکاتر یا برشگر خودکار (عدم نیاز به جدا کردن رسید با دست)

چاپگر-فیش

پورت­‌ها یا درگاه­‌های به کار رفته در چاپگر صدور فیش

  • پورت موازی (Parallel): این پورت یک پورت استاندارد با سرعت مناسب جهت اتصال به پرینتر است که با وجود فراگیر بودن USB تقریبا می‌توان آن‌ را منسوخ دانست.
  • پورت سریال (COM): از این پورت معمولا زمانی استفاده می­‌شود که فاصله­‌ی چاپگر فیش با صندوق مکانیزه فروش بیشتر از 15 متر باشد. سرعت این پورت هنگام پرینت نسبت به پورت‌های دیگر پایین‌تر است و نیاز به تنظیمات خاص دارد.
  • پورت (USB): مزیت این پورت سرعت بالا و وجود آن بر روی اکثر سیستم‌­ها می‌باشد. درگاه USB فراگیرترین پورت در بین مدل‌های موجود در بازار است.
  • پورت شبکه (Ethernet): از این پورت معمولا در محل‌هایی که تعداد صندوق­‌های مکانیزه فروش یا پرینترها زیاد است و یا فاصله چاپگر تا صندوق مکانیزه فروش بیشتر از 40 متر است استفاده می‌شود. قیمت این پورت از سایر پورت ها بالاتر است.

سخن پایانی

به طور خلاصه اگر قصد خرید چاپگر صدور فیش را برای کسب و کار خود دارید، باید از کارایی آن و نیازهای خود مطلع باشید و نکاتی را هنگام خرید مورد بررسی قرار دهید. چاپگر های صدور فیش بایامکس با مدل‌های متنوع خود می‌تواند پاسخگوی انواع نیازهای شما باشد. بسیاری از کسانی که این دستگاه را خریداری می­‌کنند، از موارد استفاده و کارایی آن آگاهی دارند اما هنگام خرید، مهمترین مسئله ای که باید مورد توجه قرار دهید، نیازهای کسب و کار شما است.
سرعت، قیمت، کیفیت، تکنولوژی چاپ و پورت های اتصال از مهترین مشخصه‌های دستگاه فیش پرینتر است که هنگام خرید باید به آن توجه داشت. گزینه های دیگری هم مانند برش دهنده اتوماتیک، عمر دستگاه، مقاومت دستگاه و هزینه های چاپ وجود دارد که از مزایای این چاپگرها محسوب می­‌شود. برای مطالعه‌­ی بیشتر درباره­‌ی نکاتی که باید هنگام خرید توجه کنید، به مقاله‌­ راهنمای خرید فیش پرینتر مراجعه کنید.

فیش پرینتر های بایامکس در ۳ مدل چاپگر صدور فیش BP-260 ، چاپگر صدور فیشBP-206 و چاپگر صدور فیش BP-208 عرضه می‌شوند که می‌توانید با مراجعه به صفحه هر کدام، مشخصات و جزئیات محصول را مطالعه نمایید.

همچنین شما می توانید برای آشنایی بیشتر با شرکت ترنا سیستم، روی صفحه ”درباره ما ” و برای ارتباط با تیم پشتیبانی و دریافت مشاوره بر روی تماس با ما کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

اشتراک گذاری :

پیشنهادهایی برای شما

پایانه کنتـرل قیمت 15 اینچی

پایانه کنتـرل قیمت 11 اینچی

سیستم خودپرداز فروشگاهی REGOR M21

سیستم خودپرداز فروشگاهی REGOR M15

سیستم خودپرداز فروشگاهی REGOR X21

دستگاه بارکدخوان CUBE

مطالب مرتبط

تجارت الکترونیک
کاهش ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری در بازار ایکامرس (تجارت الکترونیک) بازار ایکامرس (تجارت الکترونیک) در سال ۲۰۲۳...
اصول طراحی هایپرمارکت
طراحی مدرن هایپرمارکت : رمز موفقیت در دنیای امروز اگر ترس بی روح شدن فضای داخلی...
استند لمسی
در اقتصاد امروز، سرعت حرف اول را می‌زند. بنابراین ارائه خدمات سریع و باکیفیت به مشتریان،...
آدیداس
خلاصه خبر آدیداس، غول پوشاک ورزشی، در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته...
کسب‌وکار خرده‌فروشی
مقدمه فرض کنید شما صاحب یک کسب‌وکار خرده‌فروشی هستید. چطور می‌توانید مشتریان را به خرید محصول...
مقایسه صندوق‌های فروشگاهی با لپ‌تاپ و All In One
در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چرا صندوق‌های فروشگاهی بهترین انتخاب برای کسب‌وکارها هستند...